Μελέτη ευθύγραμμων κινήσεων

Μελέτη ευθύγραμμων κινήσεων στη Φυσική Α? ΓΕΛ

 

Μελέτη ευθύγραμμων κινήσεων με τη χρήση ηλεκτρομαγνητικού ή ηλεκτρικού χρονομετρητή. (Α΄ Τάξη)

 

ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ:

1. Εργαστηριακό αμαξίδιο απλό (ΜΣ.200.0)

2. Χρονομετρητής με ηλεκτροκινητήρα (ΓΕ.155.0)

3. Καρμπόν (κύκλος ακτίνας 2cm)

4. Τροχαλία απλή (ΜΣ.080.0) ή με σφιγκτήρα (ΜΣ.081.0)

5. Δύο σφιγκτήρες τύπου G (ΓΕ.050.0)

6. Νήμα (μήκους περίπου 1,3m)

7. Μάζα (ΓΕ.100.1 η 2) ή μεταλλικοί δακτύλιοι [5?7g ο καθένας, σαν αυτούς της συσκευής για τη μελέτη της κεντρομόλου δύναμης (ΜΣ.110.0)]

8. Μία μπαταρία 1,5V (κυλινδρική, μέγεθος D)

9. Χαρτοταινίες (πλάτους έως 18mm και μήκους έως 1m)

10. Σελοτέιπ και πιθανώς κόλλα

11. Χάρακας (ΓΕ.220.0)

12. Μολύβι

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

Ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη κίνηση (1α)

  • Στην επιταχυνόμενη κίνηση, αν χρησιμοποιούμε χαρτοταινία μήκους περίπου 70cm, ένα βάρος γύρω στα 40g (7 δακτύλιοι) δίνει αρκετές κουκίδες για τη μελέτη που κάνουμε.
  • Αν δεν μπορούμε συγχρόνως να αφήσουμε το αμαξίδιο και να βάλουμε σε λειτουργία το χρονομετρητή, είναι προτιμότερο να θέσουμε σε λειτουργία το χρονομετρητή κρατώντας το αμαξίδιο ακίνητο και μετά να το αφήσουμε ελεύθερο. Θα έχουμε τότε την πρώτη κουκίδα πολλή έντονη.
  • Εναλλακτικά αντί για τροχαλία και οριζόντιο επίπεδο (όπως το σχήμα του Εργαστηριακού Οδηγού) μπορούμε να δώσουμε κλίση στον πάγκο (κεκλιμένο επίπεδο) και να αφήσουμε το αμαξίδιο να κυλήσει. Αυτός ο τρόπος από άποψη υλικών και χρόνου ετοιμασίας της πειραματικής διάταξης είναι προτιμότερος.
  • Καλό είναι να αφήνουμε την κίνηση να εξελιχθεί μέχρι όλο το μήκος της χαρτοταινίας να βγει από τον χρονομετρητή (αν σταματήσουμε την κίνηση με το χέρι πιο νωρίς, τότε οι κουκίδες από εκείνη τη στιγμή και μετά δεν αντιστοιχούν στην κίνηση που προσπαθούμε να μελετήσουμε)
  • Μετράμε τις κουκίδες από την πρώτη κουκίδα (αριθμός 0) για να έχουμε επιταχυνόμενη κίνηση χωρίς αρχική ταχύτητα.

Ευθύγραμμη ομαλά επιβραδυνόμενη κίνηση (1β)

  • Για την επιβραδυνόμενη κίνηση, μετατρέπουμε ένα πάγκο σε κεκλιμένο επίπεδο και στερεώνουμε τον χρονομετρητή στην χαμηλότερη πλευρά του.
  • Είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσουμε αμαξίδιο και κεκλιμένο επίπεδο, παρά ξύλινο κύβο σε οριζόντιο επίπεδο (όπως γράφει ο Εργαστηριακός Οδηγός).
  • Η αρχική ταχύτητα θα δοθεί στο αμαξίδιο με ένα απότομο κτύπημα στο πίσω μέρος του, που θα είναι σε επαφή με το χρονομετρητή (να γίνουν κάποιες προκαταρκτικές δοκιμές, πριν να αρχίσουν οι μετρήσεις, για εξοικείωση).
  • Θα αφήνουμε και εδώ την κίνηση να εξελιχθεί μέχρι όλο το μήκος της χαρτοταινίας να βγει από τον χρονομετρητή.

Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση (1γ)

  • Μπορούμε να κρατάμε τη χαρτοταινία με το χέρι και να την τραβάμε με σταθερή ταχύτητα, αλλά αυτό προϋποθέτει ότι έχουμε πολύ σταθερό χέρι.
  • Θα μπορούσαμε να πετύχουμε καλή προσέγγιση της ομαλής κίνησης χρησιμοποιώντας τη συνδεσμολογία της επιταχυνόμενης με την τροχαλία και βάζοντας πολύ μικρό βάρος (περίπου 12g ? δύο δακτύλιοι).
  • Για τη μελέτη της ομαλής κίνησης μπορούμε να ακολουθήσουμε ανάλογα βήματα μ? αυτά που έχει ο Εργαστηριακός Οδηγός στην επιταχυνόμενη κίνηση.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

  • Αμαξίδια και χρονομετρητές διαθέτουν επί του παρόντος τα 1ο, 2ο, 3ο, 4ο Ενιαία Λύκεια της πόλης της Καρδίτσας και το ΕΚΦΕ, γι? αυτό καλούνται οι υπεύθυνοι Σ.Ε.Φ.Ε. να τα προμηθευτούν απ? αυτά κάνοντας σχετικό πρωτόκολλο δανεισμού για χρήση και επιστροφή.
  • Ενδεικτικές απαντήσεις στα ζητούμενα του Εργαστηριακού Οδηγού και του Τετραδίου Εργαστηριακών Ασκήσεων, των 2α και 2β ασκήσεων, επισυνάπτονται.

 

 

 


Το υλικό της σελίδας σε αρχεία για αποθήκευση: 1. Οδηγός ΕΚΦΕ (doc) 2. Εικόνες