Ανίχνευση υδατανθράκων ΙΙ

Ανίχνευση υδατανθράκων ΙΙ στη Χημεία Β? Λυκείου Γενικής Παιδείας

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣ. ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ τ?????????????????? ?./?./200.

 

ΤΑΞΗ Β΄ Ομάδα ? Ονοματ/μο μαθητ.. ???????????????????

 

 

 

Λίγα λόγια

Οι υδατάνθρακες φέρουν δύο χαρακτηριστικές ομάδες ?ΟΗ και ?CH=O ή ?C=O.

Επομένως οι υδατάνθρακες έχουν τις χαρακτηριστικές ομάδες των αλκοολών και των καρβονυλικών ενώσεων (αλδευδών και κετονών).

Σάκχαρα που φέρουν την ομάδα ?CH=O έχουν αναγωγικές ιδιότητες και λέγονται αναγόμενα σε αντίθεση με εκείνα που δεν φέρουν την ομάδα του καρβονυλίου και λέγονται μη αναγόμενα αφού δεν εμφανίζουν αναγωγικές ιδιότητες.

Τα πιο συνηθισμένα οξειδωτικά μέσα για την ανίχνευση των αναγωγικών σακχάρων είναι Αg+ με τη μορφή Ag(NH3)2+1 και Cu+2 με τη μορφή τρυγικού συμπλόκου .

Στην πρώτη περίπτωση η αντίδραση

 

RCHO + 2 Ag(NH3)2+1 + 3OH- ? 2Ag + RCOO- + 4 NH3 +2 H2O

 

δίνει Ag0 που επικάθηται στα τοιχώματα του σωλήνα (κάτοπτρο αργύρου)

 

Στη δεύτερη περίπτωση η αντίδραση

 

RCHO + 2Cu (τρυγικά-2)2 +5OH- RCOO- +Cu2O +4τρυγικά-2 +3 H2O

 

Δίνει κεραμέρυθρο ίζημα Cu2O.

 

Όργανα και υλικά

 

Πείραμα 1

 

(Δοκιμασία με το αντιδραστήριο Tollens ή αμμωνιακό διάλυμα AgNO3)

Στατώ δοκ. σωλήνων

3 μεγάλοι δοκ. σωλήνες

Υδατόλουτρο περίπου στους 400C.

Ογκομετρικός κύλινδρος των 10 ή 50ml

Διάλυμα AgNO3 0,1M

Διάλυμα ΝαΟΗ 2Μ

Διάλυμα ΝΗ3 : H2O = 1:1

Υδατικό διάλυμα γλυκόζης (0,5g γλυκόζης σε 5ml νερό)

Υδατικό διάλυμα φρουκτόζης (0,5g γλυκόζης σε 5ml νερό)

Υδατικό διάλυμα ζάχαρης (0,5g ζάχαρης σε 5ml νερό)

 

Πείραμα 2

(Δοκιμασία με το αντιδραστήριο Felling)

Στατώ δοκ. σωλήνων

3 μικροί δοκ. σωλήνες

Υδατόλουτρο περίπου 70-800C.

Ογκομετρικός κύλινδρος των 10 ή 50ml

2 Σιφώνια ακριβείας των 2-5 ml

Διάλυμα Felling A

Διάλυμα Felling B

Υδατικό διάλυμα γλυκόζης (0,5g γλυκόζης σε 5ml νερό)

Υδατικό διάλυμα φρουκτόζης (0,5g γλυκόζης σε 5ml νερό)

Υδατικό διάλυμα ζάχαρης (0,5g ζάχαρης σε 5ml νερό)

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Πείραμα 1

 

  1. Σε μεγάλο δοκιμαστικό σωλήνα να προσθέσεις 12,5ml διαλύματος AgNO3 και 1ml ΝαΟΗ. Σχηματίζεται τότε σκοτεινόχρωμο ίζημα .
  2. Να προσθέσεις στη συνέχεια σιγά- σιγά μερικές σταγόνες διαλύματος ΝΗ3 : H2O μέχρι να αναδιαλυθεί πλήρως το ίζημα
  3. Ποιο ήταν το παραγόμενο ίζημα; .................................................................................................................
  4. Κατά την αναδιάλυση του ιζήματος σχηματίστηκε ..................................
  5. Να προσθέσεις τέλος 1ml διαλύματος γλυκόζης και να αναδεύσεις .
  6. Να τοποθετήσεις το δοκ. σωλήνα στο υδατόλουτρο 400C.Στο υδατόλουτρο δεν αναδεύουμε το μίγμα Τί παρατηρείς;
  7. Να σημειώσεις τις παρατηρήσεις σου στον πιο κάτω πίνακα:

 

α/α

 

Δείγμα

Αντίδραση (+ή-)

Ερμηνεία του φαινομένου

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

+ Δημιουργία κατόπτρου Ag

 

  1. Να επαναλάβεις τα βήματα 1-6 έχοντας σαν δείγμα διάλυμα φρουκτόζης και να συμπληρώσεις τα κενά του πίνακα
  2. Να επαναλάβεις τα βήματα 1-6 έχοντας σαν δείγμα διάλυμα ζάχαρης και να συμπληρώσεις τα κενά του πίνακα..
  3. Ποια από τα απλά σάκχαρα είναι αναγόμενα και επομένως αντιδρούν θετικά με τα πιο πάνω αντιδραστήρια. ..................................................................................................................................................................................................................................
  4. Στο ιόν Ag(NH3)2+1 ποιος είναι ο αριθμός οξείδωσης του Ag; ???????????????????????????????..

 

 

 

 

 


Ε.Κ.Φ.Ε. Καρδίτσας Σερ. Μπίτσιος τηλ. 2441 079 170 - 1 fax: 2441 079 172 e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. website: http://ekfe.kar.sch.gr

Το υλικό της σελίδας σε αρχεία για αποθήκευση: 1. Οδηγός ΕΚΦΕ (doc)

~~~~ Μετρητής Επισκέψεων ~~~~
Σήμερα167
Χθές343
Αυτή την εβδομάδα1329
Αυτό το μήνα2394
Συνολικά521225

3
Online Επισκέπτες

Σάββατο, 16 Οκτώβριος 2021