Διαχωρισμός μειγμάτων (& 6 video)

Διαχωρισμός μειγμάτων στη Χημεία Β? Τάξης

 

Διαχωρισμός μίγματος με απόχυση (βίντεο & )


Διαχωρισμός μίγματος με διήθηση (βίντεο & )

Διαχωρισμός χρωστικών με χρωματογραφία χάρτου (βίντεο & )

 

Διαχωρισμός μειγμάτων

ΜΕΡΟΣ 1 Διαχωρισμός μείγματος με απόχυση

 

ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ:

1 Ποτήρι ζέσης 100mL (ΧΗ.300.4)

2 Γυάλινη ράβδος ανάδευσης

3 Κωνική φιάλη

4 Πλαστικό κουταλάκι

5 Νερό

6 ?Άμμος

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ: Θα πρέπει να προσέξουμε ώστε η άμμος να μην περιέχει χώμα και να εμφανίζονται κόκκοι χώματος που επιπλέουν στο νερό. Καλό θα ήταν να δοκιμάζαμε την άμμο πριν την εκτέλεση του πειράματος από τους μαθητές.

 

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:

1. Στο ποτήρι ζέσης βάζουμε νερό μέχρι τη μέση

2. Προσθέτουμε μια κουταλιά άμμο και αναδεύουμε έντονα με τη γυάλινη ράβδο

3. Αφήνουμε το μείγμα να ηρεμήσει για 5 λεπτά.

4. Απομακρύνουμε το υπερκείμενο υγρό μεταγγίζοντάς το προσεκτικά με τη βοήθεια της γυάλινης ράβδου στην κωνική φιάλη.

ΜΕΡΟΣ 2 Διαχωρισμός μείγματος με διήθηση

 

ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ:

1 Ποτήρι ζέσης 100 mL (ΧΗ.300.4)

2 Γυάλινη ράβδος ανάδευσης

3 Κωνική φιάλη

4 Γυάλινο χωνί

5 Μεταλλικός δακτύλιος

6 Μεταλλικό στήριγμα

7 Υδροβολέας

8 Πλαστικό κουταλάκι

9 Διηθητικό χαρτί

10 Νερό

11 Κιμωλία σε σκόνη

 

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:

1 Στο ποτήρι ζέσης βάζουμε νερό μέχρι τη μέση

2 Προσθέτουμε μια κουταλιά τριμμένης κιμωλίας και αναδεύουμε έντονα με τη γυάλινη ράβδο

3 Διπλώνουμε τον ηθμό

4 Τοποθετούμε το γυάλινο χωνί στο δακτύλιο και τον ηθμό μέσα στο χωνί και με τον υδροβολέα ραντίζουμε τα τοιχώματα του ηθμού ώστε να υπάρχει πλήρης επαφή με το χωνί

5 Κάτω από το γυάλινο χωνί προσθέτουμε την κωνική φιάλη

6 Με τη βοήθεια της γυάλινης ράβδου αδειάζουμε σιγά σιγά το ετερογενές μείγμα μέσα στο χωνί. Συγκεντρώνουμε το διήθημα στην κωνική φιάλη. Αν υπάρχουν κόκκοι κιμωλίας επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία της διήθησης. Χρησιμοποιούμε το διήθημα και τον ίδιο ηθμό.

ΜΕΡΟΣ 3 Διαχωρισμός χρωστικών με χρωματογραφία χάρτου

 

ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ:

1 Ποτήρι ζέσης 500 mL

2 Μεγάλη ύαλος ωρολογίου

3 Διηθητικό χαρτί

4 Μολύβι ? χάρακας

5 Πλαστικό σταγονόμετρο

6 Απιοντισμένο νερό

7 Οινόπνευμα

8 Μαρκαδόροι υδατοδιαλυτοί

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

Αντί για τις καραμέλες που προτείνονται στον εργαστηριακό οδηγό προτείνουμε να χρησιμοποιηθούν μαρκαδόροι που περιέχουν υδατοδιαλυτή μελάνη. Κάποιοι περιέχουν μελάνη που περιέχουν ουσίες με περισσότερες από ένα χρώμα που είναι εύκολο να διαχωριστούν με την χρωματογραφία χάρτου. (π.χ πράσινος).

Ακόμη για ευκολία μπορούμε να κάνουμε το πείραμα με μια λωρίδα χαρτιού και να χρησιμοποιήσουμε νερό αντί για οινόπνευμα. Οι μαθητές παρατηρούν ότι οι διαφορετικές ουσίες με διαφορετικά χρώματα διαχωρίζονται καθώς ο διαλύτης κινείται πάνω στη λωρίδα χαρτιού.

 

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:

1. Κόβουμε 3 λωρίδες διηθητικού χαρτιού πλάτους 2 cm και μήκους περίπου 20 cm. Στο ένα άκρο της λωρίδας και σε απόσταση 3 cm χαράζουμε με το μολύβι και το χάρακα μια γραμμή

2. Με τον μαρκαδόρο κάνουμε ένα μικρό κύκλο στο μέσον της γραμμής και στις 3 λωρίδες. Φροντίζουμε να έχει την ίδια διάμετρο.

3. Στο ποτήρι ζέσης των 500 mL προσθέτουμε οινόπνευμα μέχρι ύψους 2 cm. Έπειτα βυθίζουμε τις λωρίδες στο οινόπνευμα φροντίζοντας το οινόπνευμα να είναι χαμηλότερα από τη γραμμή που χαράξαμε στις λωρίδες και οι λωρίδες να μην έρχονται σε επαφή μεταξύ τους.

4. Σκεπάζουμε με την ύαλο ωρολογίου το ποτήρι συγκρατώντας ταυτόχρονα τις λωρίδες.

5. Μετά από 15 λεπτά απομακρύνουμε την πρώτη λωρίδα μετά από άλλα 10 λεπτά την δεύτερη και μετά από άλλα 10 την τρίτη

6. Αφού στεγνώσουν παρατηρούμε τις έγχρωμες ζώνες που σχηματίζονται σε κάθε λωρίδα.

 

 


 Το υλικό της σελίδας σε αρχεία για αποθήκευση: 1. Οδηγός ΕΚΦΕ (doc) 2. Εικόνες

~~~~ Μετρητής Επισκέψεων ~~~~
Σήμερα467
Χθές288
Αυτή την εβδομάδα1284
Αυτό το μήνα8274
Συνολικά763508

16
Online Επισκέπτες

Πέμπτη, 28 Μάρτιος 2024

Σχετικοί σύνδεσμοι