Μέτρηση μήκους, εμβαδού και όγκου (& 3 video)

Μέτρηση μήκους, εμβαδού και όγκου στη Φυσική Β? Τάξης

 

Μέτρηση μήκους (παρουσίαση Power Point & βίντεο )


Μέτρηση εμβαδού (παρουσίαση Power Point & βίντεο )


Μέτρηση όγκου (παρουσίαση Power Point & βίντεο )

Μέτρηση μήκους, εμβαδού και όγκου

 

ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ:

1. Χάρακας (ΓΕ.220.0)

2. Μετροταινία (ΓΕ.240.0)

3. Παχύμετρο ή διαστημόμετρο (ΓΕ.250.0)

4. Διαφάνεια χειρός (ΛΑ.030.0)

5. Μιλιμετρέ χαρτί

6. Μαρκαδόρο για διαφάνεια

7. Πλαστελίνη

8. Κλωστή

9. Ογκομετρικός κύλινδρος 100mL ή 250mL (ΧΗ.290.4 ή ΧΗ.290.6)

10. Μολύβι

11. Ένα βιβλίο

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

- Για να μετρήσουμε με το παχύμετρο διαβάζουμε πρώτα τα mm στην μεγάλη κλίμακα και τα δέκατα και εκατοστά του mm στο βερνιέρο (στη μικρή κλίμακα ? κινητό τμήμα). Το βήμα του παχύμετρου είναι 0,02mm (=1/50 mm), που σημαίνει ότι από γραμμή σε γραμμή η απόσταση στην κινητή κλίμακα είναι δύο εκατοστά του mm. Δηλαδή αν κατά τη μέτρηση είμαστε μετά τα 5mm στην μεγάλη κλίμακα των εκατοστών και στη 3η γραμμή δεξιά από το 2 στο βερνιέρο θα μετράμε 5,26mm.

- Με το παχύμετρο μπορούμε να μετρήσουμε εξωτερικές και εσωτερικές διαμέτρους κυλινδρικών σωμάτων καθώς και βάθος.

 

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:

1. Με μεζούρα μετράμε το μήκος του θρανίου. Φροντίζουμε η αρχή και το τέλος των μετρήσεων να γίνεται από ακμές και όχι από στρογγυλωμένες γωνίες.

2. Με χάρακα μετράμε το πάχος 50 φύλλων (100 σελίδων) ενός βιβλίου και διαιρώντας με το 50 υπολογίζουμε το πάχος ενός φύλλου.

3*. Την προηγούμενη δραστηριότητα (2) επαναλαμβάνουμε και με παχύμετρο, για μέτρηση με ακρίβεια 0,02mm. Με το παχύμετρο επίσης μετράμε την εσωτερική και εξωτερική διάμετρο ενός ογκομετρικού σωλήνα.

4. Με το χάρακα βρίσκουμε το εμβαδόν ενός παραλληλογράμμου (βάση επί ύψος) ή ενός σκαληνού τριγώνου (βάση επί ύψος διά δύο).

5. Σχεδιάζουμε ένα τυχαίο σχήμα σε μία διαφάνεια και στη συνέχεια την τοποθετούμε πάνω από μιλιμετρέ χαρτί και μετρώντας κουτάκια υπολογίζουμε το εμβαδόν του.

6. Σε ογκομετρικό κύλινδρο βάζουμε μικρή ποσότητα νερού και μετράμε τον όγκο της. Στη συνέχεια ρίχνουμε μέσα στον κύλινδρο ένα κομμάτι πλαστελίνη τυχαίου σχήματος, που να καλύπτεται εξ ολοκλήρου από το νερό και μετράμε εκ νέου την ένδειξη.

Η διαφορά των δύο ενδείξεων είναι ο όγκος της πλαστελίνης.

7. Πιέζουμε την πλαστελίνη να αλλάξει το σχήμα της και επαναλαμβάνουμε την ίδια διαδικασία (με το 6), για να δούμε ότι ο όγκος της παραμένει ίδιος.

8*. Με χάρακα μετράμε την ακμή a κύβου και από τον τύπο a3 υπολογίζουμε τον όγκο του. Ακολουθούμε τη διαδικασία, που περιγράψαμε προηγουμένως (στο 6) για την πλαστελίνη, για τον κύβο και ξαναβρίσκουμε τον όγκο του. Συγκρίνουμε τις δύο τιμές.

* Οι δραστηριότητες 3 και 8 προστέθηκαν από το ΕΚΦΕ Καρδίτσας και δεν περιλαμβάνονται στο σχολικό Εργαστηριακό Οδηγό.

  • Στο Τετράδιο Εργασιών στον πίνακα μέτρησης του μήκους ζητά να πάρουμε από 5 φορές την κάθε μέτρηση και να βρούμε τη μέση τιμή. Επειδή αυτό μπορεί να δημιουργήσει ερωτήματα στα παιδιά, καλό είναι αφού διαβάσουμε την §2 του Εργαστηριακού Οδηγού, με θέμα «Πως προκύπτουν τα σφάλματα στις μετρήσεις των φυσικών μεγεθών» στις σελ. 10-12, να κάνουμε μια σύντομη αναφορά.
  • Στο πείραμα 2, §2, (σελ. 16) του Εργαστηριακού Οδηγού ζητείται από τους μαθητές να υπολογίσουν το εμβαδό σχημάτων που είναι σχεδιασμένα σε «μιλιμιτρέ» χαρτί, μετρώντας τον αριθμό των τετραγώνων που περιλαμβάνει κάθε σχήμα. Όμως το χαρτί δεν είναι μιλιμιτρέ, διότι κάθε πλευρά των τετραγώνων του είναι 4,5 mm. Επομένως δεν μπορεί να γίνει σύγκριση με το αποτέλεσμα που προκύπτει από την §1.
  • Το ίδιο ισχύει και για το τετραγωνισμένο χαρτί της σελ. 8 του Τετραδίου Εργασιών, όπου η πλευρά των τετραγώνων είναι, περίπου, 5,5 mm.

Για να υπερβούμε το πρόβλημα που προκύπτει από τη λάθος εκτύπωση (λάθος διαστάσεις) του καρέ χαρτιού σας επισυνάπτω αντίστοιχα σε σωστές διαστάσεις τα προαναφερθέντα σχήματα, που μπορούμε να φωτοτυπήσουμε και να χρησιμοποιήσουμε αυτά αντί αυτών των βιβλίων.

  • Στα σχολεία οι υπάρχοντες ογκομετρικοί κύλινδροι είναι των 250ml και όχι των 200, όπως αναφέρεται στο πείραμα 3.
  • Στη σελ. 9 του Τετραδίου Εργασιών αναφέρεται: ?Σύγκρινε τα αποτελέσματα των μετρήσεων σου με εκείνα των συμμαθητών σου . Που αποδίδεις τις ενδεχόμενες διαφορές? Όμως για να μπορεί να γίνει σύγκριση πρέπει τα κομμάτια πλαστελίνης να είναι ίδια, κάτι που δεν το ζητάει η άσκηση.

Εργαστηριακός Οδηγός σελ. 16 - Χρησιμοποίησε το παρακάτω σχήμα για να συμπληρώσεις τον πίνακα Β της σελίδας 8 του Τετραδίου Εργασιών.

Τετράδιο Εργασιών σελ. 8 - Σχεδίασε στο παρακάτω σχήμα επιφάνεια τυχαίου σχήματος.

 


 

Ε.Κ.Φ.Ε. Καρδίτσας Σερ. Μπίτσιος τηλ. 2441 079 170 - 1 fax: 2441 079 172 e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. website: http://ekfe.kar.sch.gr

Το υλικό της σελίδας σε αρχεία για αποθήκευση: 1. Οδηγός ΕΚΦΕ (doc) 2. Εικόνες 3. Εργαστηριακός Οδηγός (pdf) 4. Τετράδιο εργαστηρίου (pdf)

Προβολές: {oshits}
~~~~ Μετρητής Επισκέψεων ~~~~
Σήμερα114
Χθές247
Αυτή την εβδομάδα1749
Αυτό το μήνα5629
Συνολικά517377

4
Online Επισκέπτες

Σάββατο, 25 Σεπτέμβριος 2021