Page 8 - Πειραματικές ασκήσεις Φυσικής Γυμνασίου [Αριστείδης Γκάτσης - ΕΚΦΕ Καρδίτσας]
P. 8

Πειραματικές ασκήσεις Φυσικής Γυμνασίου    [Αριστείδης Γκάτσης - ΕΚΦΕ Καρδίτσας]
                                                          • • •


                                        Ερευνητική εργασία για εμπέδωση:



          -Μέτρηση μήκους χωρίς όργανα
          Αποφασίσαμε να κάνουμε ένα περίπατο στη
          φύση παίρνοντας τα απαραίτητα μόνο σ' ένα
          σακίδιο (νερό, τροφή, σουγιά κλπ). Χωρίς
          κινητά τηλέφωνα, πυξίδες ή άλλες
          ηλεκτρονικές συσκευές. Φτάσαμε στην όχθη
          Α ενός ποταμού και κοιτάμε την αντίπερα
          όχθη Β. Αναρωτιόμαστε πόσο είναι το
          πλάτος της κοίτης (με πρώτη ματιά είναι
          πάνω από 5 μέτρα) αλλά δεν έχουμε μαζί μας
          γεωμετρικά όργανα ούτε κάποιο άλλο είδος
          για μέτρηση του μήκους. Μπορούμε να
          μετρήσουμε το πλάτος του ποταμού χωρίς
          να βραχούμε; (χρησιμοποιούμε οποιαδήποτε                   Υποτίθεται ότι έχουμε μιλήσει για αναλογίες
          μονάδα μέτρησης μήκους διαθέτουμε)                         τριγώνων.
          *Tip: Γνωρίζουμε ότι φοράμε παπούτσια Νο
          42=26,5cm (όχι απαραίτητα χρήσιμο).                        ΛΥΣΗ:






       Η μέθοδος λύσης βασίζεται στις αναλογίες τριγώνων
       και είναι γνωστή ως: «Μέθοδος του Baden Powel»
       Έστω ΑΒ το πλάτος της κοίτης που θέλουμε να
       μετρήσουμε.
       Από το σημείο Α αρχίζουμε να περπατάμε κατά μήκος
       της όχθης και κάθετα στην ΑΒ.
       Διανύουμε έτσι μια συγκεκριμένη απόσταση, εδώ 6m
       (  ̴23 μήκη παπουτσιού) και μόλις σταματήσουμε
       βάζουμε ένα σημάδι (π.χ. πέτρα) (σημείο Γ).
       Κατόπιν συνεχίζουμε να περπατάμε στην ίδια
       κατεύθυνση, και αφού διανύσουμε την μισή
       απόσταση απ’ όση διανύσαμε από το Α στο Γ, δηλ. 3m,   Εικόνα 2. Σχηματική παράσταση της μέτρησης
       φτάνουμε στο σημείο Δ. Από εκεί περπατάμε κάθετα στο
       ευθύγραμμο τμήμα ΑΔ και αντίθετα προς το ποτάμι, μέχρι να δούμε στην ίδια ευθεία, το σημάδι στην απέναντι όχθη
       (σημείο Β) και το σημάδι του σημείου Γ . Όταν το επιτύχουμε, μετράμε την απόσταση που διανύσαμε από το Δ ,
       δηλαδή το μήκος ΔΕ (εδώ μετρήθηκε 4m).


       Όπως φαίνεται στο παραπάνω σχήμα , τα τρίγωνα ΑΒΓ και ΔΓΈ είναι όμοια άρα ισχύει:
                                                                
                                             =     ⟺      =         ⟺      = 2    
                                                                

       Δηλαδή, πλάτος ποταμού = 2x (απόσταση ΔΕ). Άρα:               =    ∙      =     

       Όσο η απόσταση ΔΕ είναι μεγαλύτερη, τόσο περισσότερη ακρίβεια θα είχαμε στην μέτρηση . Η αναλογία του ΑΓ με το
       ΔΓ μπορεί να είναι οτιδήποτε, π.χ. για ΑΔ να πάρουμε το 1/3 ή το 1/4 ή κ.τ.λ του ΑΓ, απλώς στο τέλος το μήκος του
       ποταμού θα είναι 3 ή 4 φορές, αντίστοιχα, του μήκος ΔΕ και πάντα γύρω στα 8m.
                                                            7
   3   4   5   6   7   8